- Главная
- Новости
- Справочная информация
- Наш город
- О сайте
- Әдебиет
- Объявления
- Метко сказано
- Алаш-100
Тексiздiктiң төркiнi мен тауқыметi
Бай бiткендi барынша мұқатып, кедейдi көкке көтерген кешегi кеңестiк заманда Ұлтымыздың көне тарихындағы бiр тәжрибе асқан анайылықтың жарқын мысалы ретiнде жаппай талқыға салынып, қатаң сынға алынғаны мәлiм; мұндай тәжiрибе – ұлы ер жеткен бай адам сол өңiрдегi әлеуметтiк жағдайы өзiмен деңгейлес ауқатты адамның бой жетiп отырған қызына құда түсiп, бiр-бiрiн бұрын көрмеген екi жасты үйлендiрiп ерлi-зайыпты қылу тәжiрибесi.
“Ойбай-ау, бұл не деген сұмдық?! Махаббат қайда, сүйiспеншiлiк сезiм қайда?! Бiрiн бiрi бұрын көрiп-бiлмегендердi үйлендiрiп, жастарды өмiрлiк бақытсыз ету дегенiңiз адам айтқысыз масқаралық қой!” – деген мазмұндағы байбаламдар “социалистiк реализмнен” сусындаған кейбiр шығармалардың негiзгi арқауларының бiрi ретiнде талай рет жарық көргенi есiмiзде.
Мұндай шығармалар “социалистiк қоғам заманы” деп аталатын “жаңа заманның” талап-тiлектерiне сәйкес ескiнiң бәрiн iске алғысыз етiп, сол “жаңа заманға” мейлiнше жат элемент өкiлдерi саналатын бай да бақуатты адамдарды бүкiл қоғам алдында “қарабет қылу” мақсатында саяси тапсырыспен жазылғанын ендi-ендi ғана түсiне бастағандаймыз. Ал қазақ ұлты тарихында дәстүрлi сипатты иеленген, бiр қарағанда, расынан да келеңсiздеу жайт болып көрiнетiн жоғарыда сөз етiлген тәжiрибенiң түп-төркiнiн зерделеп көрсеңiз, оның үлкен мән-мағынасы болғанын, бұл тәжiрибе, бұрын ойлағанымыздай, халқымыздың “жабайылығының” көрсеткiшi емес, керiсiнше, ол ұлтымыздың ұлылығы мен кемеңгерлiгiнiң жарқын мысалдарының бiрi екенiн қапысыз ұғынасыз. Ұлын үйлендiру үшiн сырттай құда түсу дәстүрiнiң арғы төркiнiнде әулеттiң тектiлiгiн сақтау және сол тектiлiктi одан әрi жалғастыруға тырысу, сөйтiп Ұлтымыздың сапалық көрсеткiшiн үнемi биiк деңгейде ұстауға деген талпыныс сияқты iзгi ниет пен мейiлiнше маңызды мақсат-мүдде жатқанын шамалау қиын емес. Ер жеткен бозбаланың әкесi өзiнiң жетi атасында тектiлiктiң мiнсiз сақталғанын қаншалықты жақсы бiлсе, өзi таңдаған болашақ құдасының шежiресiнде де ешқандай “кiнәрат” жоқ екенiн, яғни бұл әулеттiң де өсiп-өну тарихында “кiм көрiнгенмен жанасу” мысалдары болмағанын жақсы бiлген. Ал мұндай сенiм – жаңадан үйлендiрген жас жұбайлардан көретiн болашақ немерелердiң, бүкiл келер ұрпақтың “қаны таза”, мәртебесi биiк, яки тектi болуының бiрден-бiр кепiлi саналатын. Ал қазақтың “тектiлiк” деп аталатын аса терең түсiнiгiнiң ауқымына “бекзаттық”, “рухани тазалық”, “адамгершiлiк”, “адалдық”, “мәрттiк” т.с.с. талай-талай мейiлiнше жағымды адами қасиеттермен қатар өзiне қарасты ұрпағының (аулының, руының, қоғамының, ұлтының, елiнiң) болашағы үшiн жауапкершiлiк сезiмi топтасатыны анық.
Сырттай құда түсу тәжiрибесi негiзiнен елiне елеулi, халқына қалаулы ауқатты адамдардың арасында ғана болған ғой. Бiз әңгiмелейтiн тектiлiк мәселесi бай болу мәселесiмен сабақтас ұғым болып шығады. Алайда бұл екеуiн егiз ұғым деп мәлiмдеуге келмейтiнiн елiмiздiң өткенi мен бүгiнiн салыстыра сараласақ, қапысыз түсiнемiз: өткен тарих тектi болу үшiн бай болу қажеттiлiгiн меңзесе, бүгiнгi тарих “боқ-байлықты” жинағандар тектiлiктiң маңына да жуый алмайтынын көрсетiп отыр...
...Жалпы, бай болуға талпыну “адам” деп аталатын бүкiл пенденiң негiзгi талпыныстарының бiрi. Ежелгi қазақтың байлары мен бақуатты адамдары өз байлықтарын аса кiрпияз тектiлiгiн сақтай отырып атадан балаға жалғасатын мұра ретiнде қалдырған, ал келесi ұрпақ сол байлықты одан әрi еселей көбейтудi өзiнiң әулетi алдындағы, өзiне арқа сүйеген қоғамдық топ өкiлдерi алдындағы негiзгi мiндетi санаған. Бұл мiндеттi жүзеге асыру рухы биiк, ниетi таза, таным-талпынысы адамдық пен адалдыққа негiзделген ұрпақ жалғастығын қамтамасыз ететiн, қоғамның сапалы күйiн дәйiм сақтайтын негiзi болып шығады. Ондай ұрпақ бүгiндi ғана емес, ертеңдi де ойлауға мiндеттi. Өйткенi елдiң бiрлiгi мен тiрлiгiнiң тiзгiнi солардың қолына берiлген, яғни олар қоғамның негiзгi дiңгегi рөлiн атқарған. Iшер ас пен киер киiмге жарымаған жарлы-жақыбайлар, түптеп келгенде, “тегiнен адасқандардың” ұрпағы есебiнен көбейген, күнделiктi iшiп-жеудi ғана көксеген олар ел қамы үшiн “бас ауыртпаған”, тектi ағайындардың малын бағып, шаруасын жайлап күн кешкен...
...Осы тұжырымдарды мойындасақ, сырттай құда түсу дәстүрiн iске алғысыз еткен социалистiк қоғам идеологиясы байларды күл-талқан ету арқылы қазаққа тән тектiлiктi сақтауға емес, оны саналы түрде жаппай қиратуға бағытталғанын да мойындағанымыз. Қазан төңкерiсiнiң нәтижесiнде көршi елде “дүниеге келген”, бiздiң елiмiзге әуелi мысықтабандап енiп, кейiнiрек ашықтан-ашық күшпен таңылған социалистiк қоғамның негiзгi идеясы бүкiл қоғам мүшелерiн әлеуметтiк тұрғыдан бiр-бiрiмен теңдестiру мақсатында “байларды кедейлерге жаппай жығып беру” болғаны баршамызға мәлiм. Қоғамның бүкiл мүшелерiн бiр-бiрiмен теңдестiру идеясы қаншалықты тартымды болса, сол теңдестiрудiң “кедейдi бай қылу” емес, “байды кедей қылу” жолымен iске асырылуы соншалықты сорақы болып шыққаны қандай өкiнiштi! Бұл дегенiңiз, сайып келгенде, адамдардың тектiлiгiн әлпештеу арқылы қоғам мүшелерiнiң сапасын бiрте-бiрте арттыра беру емес, сапалыларды жаппай құртып жiберу, сөйтiп бүкiл қоғам мүшелерiн әдейi сапасыздандырумен пара-пар әрекет қой. “Ұлы көсемiмiз” Лениннiң “Елдi аспазшы да билей алады” деп мәлiмдеуi – жаппай тексiзденуге бағдарлайтын ұран iспеттi емес пе?! Қарапайым аспазшы қамбадағы қазынаға, қазан мен қасыққа, “оларды қалайша кәдеге жаратуға” қатысты жайттардың бүге-шүгесiне дейiн жатқызып-тұрғызуы әбден мүмкiн, бiрақ одан бүкiл тұтынушылар қамын ойлайтын кемеңгер басшы немесе сұңғыла саясаткер шыға қоюы екiталай нәрсе.
Лениннiң өз дегенiне жеткенiн елiмiздiң социалистiк қоғам ауқымында өткiзген жетпiс жылдық тарихы қапысыз дәлелдедi. Мұның нәтижесiнде бүгiнгi таңда “қазiргi қазақ қоғамында тектiлер түгелге жуық қалмады, себебi социалистiк заман негiзiнен тексiздердiң дәуiрлеу заманы едi, бұл жылдар барысында некенсаяқ сақталған бұрынғы тектiлер ұрпағының да қанын таза сақтауына мүмкiндiк шектелдi, соңғы үш-төрт ұрпақ тарихында (әрбiр ұрпақ арасын орта есеппен 20-25 жыл деп есептесек) ұлтымыздың өкiлдерi тегi мен шежiресi белгiсiздермен жаппай араласып кеттi” деп мәлiмдеуге толық негiз бар. Қазiргi қоғамда “ғайыптан тайып” тектiлер ұрпағы некен-саяқ ұшырасып қалғанның өзiнде де, олар ат төбелiндей аз. Олар қоғам мүшелерiн тегеурiндi тектiлiкке, бекзаттыққа икемдеуге дәрменсiз қалып танытуда. Мұның да себеп-салдарын санамен ұғынуға болады: тектiлiк – адалдықпен орайлас ұғым, ал адалдықта Ұяттан басқа қорған жоқ, сондықтан ол қашан да дәрменсiздеу, әлжуаздау; ал тексiздiктiң болмысы арсыздықпен ұштасып жатпақ, ал арсыздық – қашан да “ұр да жық!” дөрекiлiк пен жымысқы айла-амалдарға бейiм адамдардың сипаты. Қазiргi билiк маңына негiзiнен соңғылардың өкiлдерi шоғырланған, олар ат төбелiндей тектiлердi жанына да жолатпауы – заңды құбылыс.
Бүгiнгi қарапайым ұлт өкiлдерiнiң жаппай “жуасып қалуы” мен ел басқарған “ерлерiмiздiң” белдi өкiлдерiнiң өзi қылмыскер болып шығуы – ұлтымыздың болмысына тән тектiлiктен түгелдей дерлiк адасып қалғанымыздың бiрден бiр салдары. Қазiргi таңда жетi атасында айтулы адамдары жоқ ру өкiлдерiн, тiптi жекелеген әулеттiң өзiн табу оңай шаруа емес – арғы аталарымызды салмақтар болсақ, олар – кiлең бiр көсемдер мен шешендер, кемеңгерлер мен батырлар, дүрлер мен дөкейлер! Соларды мақтан тұтып, ас берiп ат шаптыруды дәстүрге айналдырып жатқан бүгiнгi ұрпақ өкiлдерiне назар аударсаңыз, олар кiлең бiр “басын басқа жерiне тыққандар”; олар Ел үшiн еңiремек түгiлi, өз намысын жыртуға жүрексiнедi, мұндайлардан нағыз тұлғаға тән тарпаңдық нышандарын табудың өзi оңайға соқпайды. Ел басқаруға “сұрыпталып алынғандардың” кейпi одан да сорақы. Қарапайым халық өкiлдерi негiзiнен күнделiктi тiршiлiгiн ғана күйттеген қара тобырға айнала бастаса, тегiнен адасқандардың iшiндегi ең пысықайлары мен нағыз жұтырлары билiк маңына шоғырланғандай әсер қалдырады: кiлең бiр ұры-жемқорлар сол билiк өкiлдерiнiң арасынан шығуда. Және де ауыл-аудан көлемiндегi “шәлтүрiштер” ғана емес, облыс әкiмi мен министр деңгейiндегiлердiң өздерi де қылмыскер болып шығуы осы айтқанымыздың шындыққа сәйкес екенiн көрсетедi. Бұл – билiк басындағылардың да рухани тазалықтан жұрдай екендiгiн, яғни олар ешқашан да тектiлiктiң аулына қоңсы қонбағанын көрсетедi.
Бiр сөзбен айтқанда, Кеңес үкiметiнiң бағдарлы саясаты нәтижесiнде жаппай енгiзiлген тексiздiктiң тауқыметiн елiмiз бүгiнгi таңда тартудай-ақ тартып жатыр. Елiмiзде қазiр жаппай етек алған келеңсiздiктердiң түп-төркiнiн осы тексiздiктен iздесек, қателесе қоймаспыз. Осы орайда, бiр жағынан, бай болу мен тектi болудың, екiншi жағынан, тектiлiк пен жоғары дәрежелi адами қасиеттердiң (бекзаттықтың, рухани тазалықтың, адамгершiлiктiң, адалдықтың, мәрттiктiң) ара-қатынасына тағы бiр қайтып оралу орынды. “Кешегi қазақтарда” бай болу тектi болудың бiрден бiр шарты, ал тектiлiктiң бiрден бiр көрсеткiшi бекзаттық пен рухани тазалық болса, бүгiнгi қазақтарға бай болу үшiн тектi болу тiптi де шарт емес екенiн, бүгiнгi байлар негiзiнен бүкiл қоғамның емес, өз қарақан басының яки өз әулетiнiң қамын күйттеп кеткендерден құралғанын өмiрдiң өзi көрсетiп бердi. Тексiздiк төркiнi тұрғысынан бағдарласақ, неге осылай болып шыққанын түсiнемiз. Қазекем “тегiнде ештеңе көрмеген”, “жөргегiнде жарымаған”, “уызға тоймаған” деген сияқты аса уытты түсiнiктердi тудырғанда нақ осы жайтты меңзеген ғой. Кеңес кезiнде бүкiл қоғам мүшелерi жаппай жоқшылықта өмiр кешкенi белгiлi, демек, олардың жаңа заманда халық дәулетiн талапайлау арқылы “оңай олжаға” кенелуi нәтижесiнде иеленген материалдық байлыққа деген тойымсыздығы мен нысапсыздығын, бұл нысапсыздық рухани байлықтың құлдырауы нәтижесiнде жүзеге асып жатқанын түсiну қиын емес. Бұл орайда:
“Тектi атаның баласы
Елiнiң қамын жейдi.
Тексiзден туған, таласып
Елiнiң малын жейдi”
деген нақылдың өмiр тәжiрибесiнен туындағанын ұғынып, ұлтымыздың ғұламалығына тағы бiр тәнтi боласың...
“Осылайша байыған қазақтардың ұрпағы бара-бара тектi әулетке айналуы мүмкiн бе?” деген мазмұндағы сұрақ – қызық-ақ сұрақ. Бұл сұраққа қазiргi таңда бiржақты жауап қайтару оңай шаруа емес, алайда, неге екенi белгiсiз, көкейде “әй, қайдам?!” деген күдiк үнемi басымдық танытады да тұрады...
Айтқандай-ақ, кеңес дәуiрiнiң саясаты нәтижесiнде тексiздену үдерiсi қазақты ғана шарпымаған. Кеңес кезеңiнiң “аға халқы” саналған орыс ұлтының өкiлдерi де бұл зауалдан құтылмаған. Қазан төңкерiсiнен бұрынғы кезеңде орыс дворяндарының “декабристер” деп аталатын бетке ұстар өкiлдерi қарапайым халық мүддесiн жақтағаны үшiн жаппай жапа шегуi, орыс зиялылары бiр-бiрiне үнемi “Ваше благородие!” деп тiл қатуы, түгелдей ақсүйек ұрпақтары саналатын орыс офицерлерi сәт сайын “честь имею!” деп қалт тұра қалуы сияқты сырт көрiнiстердiң өзi-ақ орыс ұлты өкiлдерiнiң арасында да тегеурiндi тектiлер болғанының бiрден-бiр айғағы. Алайда қазан төңкерiсiнiң нәтижесi оларды да құрдымға жiбердi. Осындайда әскери мiндетiмiздi қатар атқарған орыс офицерiнiң айтқан қағытпасы есiмнен кетпейдi: “патша офицерi мен кеңес офицерiнiң айырмашылығы неде?” деп сұраған-ды ол бiрде. Сосын өз сұрағына өзi жауап бердi: “патша офицерiнiң зияткерлiк дәрежесi: “тап-таза боп қырынған, аздап қызғындау, зердесi – Бахтан – Фейербахқа дейiн”; кеңес офицерiнiң бұл көрсеткiштерi: “шала-шарпы қырынған, қып-қызыл мас, зердесi – Эдита Пьехадан – иди ты на х..-ға дейiн”.
Айтса, айтқандай-ақ қой! Кеңес кезiнде туылған, тегi түгелi туылу тарихы да беймәлiм подполковниктi көсем тұтқан бұл ұлт өкiлдерi сол “көсем” ұсынған саясаттың нәтижесiнде ағайынды екi халықты бiтiспес жау етiп, оларды қанжоса қылып жатқан жоқ па?! Бұл – тектi адамның iстейтiн қарекетi емес...
Нәсiпқали СЕЙIТОВ,
ғылым докторы, профессор,
ҚР ҰҒА-ның корреспондент мүшесi,
ҚазҒЖҒА-ның және
ҚР МРА-ның толық мүшесi (академигi).
ғылым докторы, профессор,
ҚР ҰҒА-ның корреспондент мүшесi,
ҚазҒЖҒА-ның және
ҚР МРА-ның толық мүшесi (академигi).
- 158 просмотров
Добавить комментарий